Gorchi napisal/-a:
Točno tako - varnost. Poleg tega pa računaj, da se v zavoju manjša vzgonska sila in prav počasi ni lih priporočljivo leteti. No pa še nekaj nisi upošteval. Pospešek v zavoju je odvisen tudi od kotne hitrosti oz. hitrosti letenja...
1. Varnost tukaj ne more biti vzrok. Pri letalih se upošteva varnost 1.5, zato mora to letalo dejansko zdržati obremenitev najmanj 4,5g. V priročnike se vedno podaja manjša vrednost.
2. V zavoju se vzgonska sila ne manjša, ampak se pri ohranjanju višine povečuje. Za ohranjanje višine velja, da mora biti teža enaka vzgonu (G=Y). V zavoju pa se teža letala navidezno povečuje, tako kot je rekel zgemba, po enačbi n=1/cos x (n - obremenitev, x -kot nagiba). In tako je recimo pri nagibu 60° obremenitev točno 2g, kar pomeni, da je teža 2x večja od običajne in mora biti vzgon tudi 2x večji kot pri letu brez nagiba, zato mora biti hitrost tudi večja, da dosežemo zadosten vzgon. Minimalno hitrost se izračuna tako, da enačbo vzgona enačimo s težo:
nG=Y=1/2*q*v^2*A*Cy (n*G -obremenitev * teža (pri horizontalnem letu brez nagiba je n=1), Y - vzgon, q-gostota zraka, A površina krila, Cy koef vzgona letala pri kritičnem vp. kotu, v - TAS) in tako velja:
Vstall=(2*n*G/(q*A*Cy))^(1/2).
Iz enačbe je razvidno, da je Vstall zelo odvisen od teže in da se Vstall povečuje s korenom obremenitve, po enačbi Vstallzavoj = Vstall*(n)^(1/2) = Vstall*(1/cos x)^(1/2).
Vzgon se spremminja po enačbi: Yzavoj = G*n = G * (1/cos x)
Tako velja, da je v zavoju:
- pri 30° nagiba Vstall večji za 7%, vzgon pa mora biti večji za 15%
- pri 45° nagiba Vstall večji za 19%, vzgon pa mora biti večji za 41%
- pri 60° nagiba Vstall večji za 41%, vzbon pa mora biti večji za 100%
Seveda pa je Vstall zelo odvisen od teže (ter gostote zraka in s tem višine, ker v tem primeru govorimo o true air speed).
IAS (indicated airspeed, ki ga pokaže instrument) ima to prednost, da ni odvisen od gostote, ker ubistvu to sploh ni hitrost ampak dinamični tlak, ki pa je razviden v enačbi za vzgon (Y=1/2*q*v^2*A*Cy) in je Q=1/2*q*v^2 in je zato s tem vzgon Y=Q*A*Cy. Iz tega pa je lepo vidno, da je za tvorjenje neke vrednosti vzgona pri enakem Cy, vedno potreben enak dinamični tlak, zato z večanjem višine potreben Vias ostaja konstanten, Vtas se mora pa povečat, ker gostota pade. Se pravi, na vseh višinah letimo z enakim IAS, TAS pa z višino raste.
Ker pa je Vstall zelo odvisen od teže in manevrov, namesto tega govorimo o kritičnem vpadnem kotu, ki je vedno enak (ako na krilu ni ledu kakopak). No, ampak zdaj sem že malo zašel...
Po mojem mnenju je nagib omejen na 60° zaradi kakšnih stabilnostnih vzrokov.